Faculty of Geosciences UU Homepage

Plaattektoniek officieel onderdeel van nieuw schoolvak NLT

De module "De bewegende aarde?” is officieel goedgekeurd voor het nieuwe schoolvak Natuur, Leven en Technologie (NLT). Het lesmateriaal, met plaattektoniek als rode draad, is in eerste instantie ontwikkeld voor het Junior College door Paul Meijer, Rinus Wortel, Arie van den Berg, Manfred van Bergen en Hans de Bresser. Vervolgens heeft Marloes Kloosterboer-Van Hoeven het lesmateriaal verder ontwikkeld en aangepast tot een module voor het vak Natuur, Leven en Technologie. Door certificering van de module kunnen alle scholen waar NLT gegeven wordt aan de slag met het lesmateriaal.

Het nieuwe schoolvak Natuur, Leven en Technologie wordt sinds september 2007 op verschillende scholen gegeven. Het bčtavak is een profielkeuzevak dat gaat over onderwerpen op de grensvlakken van de disciplines biologie, natuurkunde, fysische geografie, scheikunde en wiskunde. In het examenprogramma is de inhoud in een aantal domeinen met keuzeregels vastgelegd. Binnen elk domein wordt een aantal lesmodules landelijk gecertificeerd. De module "De bewegende aarde?” past binnen het domein aarde.

Manfred van Bergen zal op 19 juni namens alle betrokkenen het certificaat bij de Universiteit van Wageningen in ontvangst nemen. In het aprilnummer van het tijdschrift "Geografie" is een artikel gepubliceerd om aardrijkskunde docenten te informeren over de module. Paul Meijer en Manfred van Bergen zullen op vrijdag 21 juni tijdens de docentendag "Bčta onder de dom", diverse aspecten van de module behandelen.

De module zal binnenkort te vinden zijn op http://betavak-nlt.nl/les/modules_v/gecertificeerd/

Lees meer over de module in het artikel in “Geografie”.

» Meer informatie

Gepost op 18 juni 2008